Translate

13 juli 2005

Ted's August

Vandaag een off topic item, namelijk een plaatje van een prachtig schilderij van de kunstenaar Tony Mafia, getiteld 'Ted's August' (klik erop voor een grotere afbeelding). Het is gesigneerd "Tony Mafia Amsterdam 67" en 70 x 50 cm groot, olieverf op doek. Het is in mijn bezit, sinds ik het in 1968 van hem kocht op een expositie in het toenmalige kunstenaarscafé Theo Ruiter aan de Rozengracht in Amsterdam. Tony Mafia (een kunstenaarsnaam, zijn echte naam was volgens intimi Robert Lee Alderson, hier zijn portret), geboren op 4 augustus 1931 in de Verenigde Staten als zoon van een Honondaga Cherokee en een Zuid-Europese moeder, was een zeer interessante kunstenaar. In de Amerikaans-Indiaanse afkomst vond hij een groot deel van zijn inspiratie. Hij is in de 60'er jaren ook nog in o.a. Hollywood opgetreden als folk zanger in een groep, die "The Men" heette. De laatste decennia voor zijn dood op 10 mei 1999 heeft hij voornamelijk in Hoboken bij Antwerpen gewoond en als kunstschilder gewerkt, maar hij had daarnaast ook een atelier in Chloride, Arizona. Begraven werd hij in de woestijn bij Chloride. Ooit zei hij: "Je zult mij aan mijn penseelstroken herkennen". Zijn weduwe, de dichteres Annmarie Sauer, bevestigt dit: "Het werk van Tony Mafia herken je inderdaad aan zijn manier van aanbrengen van de verf, zijn penseelstroken, zijn ruimte en kleur. Thema en stijl zijn voor hem slechts middelen waardoor hij tot uw verbeelding en uw hart spreekt". En zo is het.
Recenter werk van deze kunstenaar is te zien door hier te klikken. Ga daar naar de onderzijde pagina "view all paintings".


Aanvulling d.d. 2 maart 2006:
Vandaag zag ik op eBay dit schilderij van Tony (waterverf op papier, lijstgrootte ca. 75 x 90 cm), gemaakt rond 1970, dat aangeboden wordt voor een prijs van $9500. Mooi, maar wel prijzig.

1 opmerking:

Gijs Hesselink zei

Zeer blij was ik met een reactie van Annmarie Sauer herself. Zij schreef het volgende:
Ik vermoed dat het geschilderd is de periode dat zijn toenmalige echtgenote in verwachting was van hun eerste kind. Toen ik de eerste werken van hem zag stonden er ook altijd van die vreemde figuurtjes half dier of pop op. Hij heeft dat vrij lang gedaan en zei ooit tegen me 'ik weet niet waar die poppen vandaan komen, maar ze willen gewoon op mijn doeken'. De eerste werken die ik zelf van hem heb dateren van 1968. Ik dacht altijd dat dit te maken had met nog eens kinderen krijgen en gewoon voor hen er op stonden. Het dubbele gelaat heeft hij veel gebruikt, soms om een zelfde figuur op verschillende manieren te zien, zoals Picasso kubistischer deed. Soms om een innige eenheid tussen twee figuren uit te drukken.